W samochodach z silnikiem diesla zapchany filtr cząstek stałych DPF jest bez wątpienia jedną z najbardziej uciążliwych i najtrudniejszych do usunięcia usterek. Tego typu awaria może skutecznie obniżyć parametry silnika, z czasem doprowadzając do całkowitego unieruchomienia pojazdu. Wymiana filtra cząstek stałych jest bardzo kosztowna, ale DPF można zregenerować, korzystając ze specjalistycznego czyszczenia metodą wodną. Zanim jednak zdecydujesz się zgłosić do mechanika, dowiedz się, po czym poznać, że filtr cząstek stałych nie pracuje tak, jak powinien.

Rolą filtra DPF w samochodach z silnikami wysokoprężnymi jest redukcja cząstek stałych – najczęściej drobinek sadzy, węglowodorów, tlenków siarki i innych, które stanowią produkt uboczny spalania oleju napędowego w silniku. Aby sadza nie wydostawała się z rury wydechowej na zewnątrz, jej drobinki ulegają wypaleniu wewnątrz filtra DPF. Odpowiada za to ceramiczny wkład rozgrzewający się w trakcie jazdy do odpowiedniej temperatury. Niestety, podczas wypalania sadzy na filtrze gromadzą się śladowe ilości popiołu oraz innych zanieczyszczeń, co w konsekwencji wieloletniej eksploatacji prowadzi do stopniowego zatykania się filtra i obniżenia jego sprawności. Wówczas pojawiają się objawy, których nie powinieneś bagatelizować, tylko niezwłocznie udać się do warsztatu oferującego regenerację filtra DPF lub wymianę na nowy, jeśli czyszczenie okażę się niemożliwe.

Co oznacza kontrolka DPF?

O tym, że filtr cząstek stałych w Twoim dieslu nie działa prawidłowo, poinformuje Cię kontrolka DPF. Zapali się na tablicy rozdzielczej Twojego samochodu w momencie, w którym ciśnienie przed filtrem oraz za nim będzie znacząco różnić się od siebie. Sterownik ECU odczytuje informacje z czujników ciśnienia i w przypadku zbyt dużych różnic, informuje kierowcę o zmniejszeniu przepustowości filtra, poprzez zapalenie żółtej lampki sygnalizującej.

Nie wolno lekceważyć palącej się kontrolki DPF, gdyż może to prowadzić do trwałego uszkodzenia nie tylko filtra cząstek stałych, ale również katalizatora oraz całego układu wydechowego!

Zapchany DPF – objawy

Warto zdawać sobie sprawę z faktu, że oprócz zapalającej się kontrolki DPF, o awarii filtra informują nas również inne objawy, których również nie powinniśmy bagatelizować. Do najczęstszych należą, m.in.:

  • obniżenie mocy silnika,
  • praca silnika w trybie awaryjnym,
  • zwiększona ilość spalin wydobywających się z układu wydechowego,
  • zwiększone zużycie paliwa,
  • nadwyżka oleju silnikowego, spowodowana jego rozcieńczaniem ropą,
  • utrata parametrów oleju silnikowego,
  • zapalająca się lampka ostrzegawcza DPF Check, kontrolka świec,
  • brak możliwości pasywnej regeneracji filtra,
  • liczne błędy w pamięci komputera pokładowego, wywołane m.in.: problemem z nieudanym wypalaniem filtra lub zbyt dużą różnicą ciśnień.

Jak widać, zapchany filtr cząstek stałych DPF wykazuje bardzo różne objawy. Nie zawsze będzie to zapalenie lampki kontrolnej – czasem wystarczy wyczuwalne zmniejszenie mocy silnika, które kierowca z pewnością zauważy. Jakiekolwiek problemy z filtrem cząstek stałych powinny być rozwiązywane na bieżąco, po to, by uniknąć kosztownej wymiany, trwałych uszkodzeń, stresu i dodatkowych wydatków mogących w skrajnych przypadkach stanowić nawet połowę wartości samochodu.